Julafton 2015

Jag tog julledigt och pausade från datorn. Försökte till och med mig på en "skärmfri" jul men det kan vi ju diskutera hur bra det gick... Men bloggen fick iaf stå tillbaka för verkligeheten. Trots avsaknaden av snö så blev det en väldigt julig jul ändå. Vår julafton inleddes lugnt och skönt med frukost till tonerna av änglaspel och "O helga natt" och det skrapades trisslotter och åts frukost i godan ro.
När klockan slog lunchtid så dukades gröten fram, en hemlagad sådan gjord på grädde och allt. Det är ju liksom bra att grunda med bra mat inför kvällens riktiga julbord...
Matkoman kom lagom till att Kalle Anka började och då anslöt även resten av släkten som skulle fira kvällen med oss. Samanlagt var vi 11 personer och det var härligt att få vara så många igen, även om det var mysigt att vara fem personer förra jueln så blir ju stämningen lite härligare med mycket folk kan jag tycka.

Julklappar delades ut, tid tog det då det där paketberget, trots att vi säger att det skall minska till nästa år, liksom bara växer. Men det blir väl lätt så när alla som firar ihop plötsligt är vuxna med egna ekonomier och faktiskt kan och vill köpa julklappar till alla. Lite skillnad mot förr i tiden då mamma köpte de julklappar som jag och syrran skulle ge bort. 
När julklapparna var utdelade och öppnade och vi pustat ut lite så var det då dags, IGEN, för att äta. Det stora julbordet dukades fram och bland allt det goda så fanns bland annat kräftor, mandel"kött"bullar, vegetarisk jansson, dopp i grytan, skinka, hembakat knäckebröd, räkkrustader och massa annat gott.
Med mer mat i magen än vad som behövts under hela julhelgen och med den finaste av familjer runt mig så avrundades aftonen med en sällskapsresan film på tv. 
2015, liksom alla mina andra jular, blev även den en riktigt fin sådan och det var främst tack vare alla de människor som jag fick ha omkring mig!
 

Kommentera här: