Butiker, vakthundar och planschrullar

Shoppingen i Paris är enligt mig inte alls tokig. Antingen så siktar man in sig på lyxen och vandrar in och ut ur märkesbutiker där vanliga döda blir panka endast av fönstershopping. Eller så går man lös i alla de vintagepärlor som döljer sig i var och varannan gränd, även om det är att rekomendera lite reaserch innan då det verkligen är högt och lågt. 
Min favoritsyssla när det kommer till shopping i Paris är, hur turistigt det än må vara, att vandra i de små stånden längs med Sein. Där gamla tidningsomslag slåss om platserna med fina planscher och gamla böcker. Nog för att allt inte är äkta utan mycket är upptryckta kopior på fina omslag så är det ändå något visst med att gå där och bläddra.
Foto: Nicklas
Självklart kunde jag inte gå tomhänt här ifrån utan några väl utvalda motiv prydligt ihoprullade i en rulle fick jag med mig.
Sen stod det en karusell mitt på ett torg, oanvändbar men vacker. Typiskt Paris!
Fotbollskonst såhär i EM-tider fanns det gott om runt om i staden. Mer nöjsamt för vissa än för andra.
Sen är det det där med vakthundar i den här stan. Inte sällan ligger det en sån här rackare på hallmattan in till en liten butik. De rör måttligt på sig och är väl kanske snarare lockbete än vakthund. Och det funkar faktiskt på oss. Nicklas kan inte gå förbi en enda hund utan att stanna och försöka klappa.
När vi kommer till pryttelbuktiker, så som Fleux eller Les Fleurs (tips om man gillar pryttlar, kitch och roliga pinaler) så hamnar Nicklas oftast på en pall i ett hörn. Eller om han har tur, en trevlig bänk utanför.
Efter en sån här dag så undrar man lite hur endast handbaggage skall räcka på hemvägen... Men då vi ju redan är hemma så kan jag meddela att även det gick hur bra som helst. 
 
 
 

Kommentera här: