Julen i Småland (mat, mat och mera mat)

Vi lämnade Värmland och Karlskoga på fredagen innan jul och landade på kvällen i Huskvarna. En dags uppladdning innan julafton infann sig. Morgonen startade med frukost ihop med syster md sambo, mamma, pappa, svärmor och N och C. O helga natt hördes ur högtalarna och änglaspelet klingade. 
Några snabba timmar rusade sedan förbi där alla fixade iordning sig inför lunchen då även farfar anslöt. Gröt och skinksmörgås serverades och jäklar i min låda så gott. 
När klockan sedan närmade sig 15.00 och gröten lagt sig någolunda dök resten av kvällen gäster upp, kusiner med respektive, farbror och faster. Fika dukades fram (ja vi äter myyycket under julafton) och huset fylldes av ett härligt sorl från 12 personer +bebis.
Paketutdelning skedde som sig bör därefter och minst fick mest. Kan säga som så att Cornelis har kläder så vi slipper tvätta på länge nu, fina släkten som skämmer bort!
Innan kvällen rundades av hann vi såklart äta ännu en gång och nu det stora julbordet (som jag dessvärre glömde fota). Men dukningen kom med och jag tycker det blev så fint med gamla kökshanddukar och pepparkaksformar.
Att jag firat ALLA mina 30 julaftnar på samma ställe är jag så himla tacksam för. Först när farmor bodde i huset och sedan när min familj tog över det så fortsatte traditionen att fira just där. Det är något visst med att en dag om året så är allt precis så som det alltid varit, mer eller mindre, detta året med en liten bebis som förgyllde allt!

Kommentera här: