En hållkäftenpasta

I lördags frågade Nicklas vad jag ville äta till middag. Jag fick välja fritt då han inte kan laga mat till mig på flera veckor (bortskämd är jag). Jag funderade och funderade, tänkte att en pasta vongole kanske kunde vara gott men det kändes inte hundra. Sen kom jag på det, hummerpasta! En riktig jävla hållkäftenpasta med riktig hummer, fond kokad på hummerskal, vitt vin, chili, lök och grädde. Jag kan säga att en hållkäftenpasta bad jag om och det var vad jag fick!


Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna detta men jag njuter. Och jag njöt av varenda tugga.

Mitt bidrag till kvällen var att jag skalade fyra havskräftor som jag toppade pastan med och gjorde lite vitlöksbröd som blev bränt i kanterna.

Skulle gärna dela med mig av receptet om jag hade haft ett men Nicklas lagade på känn. Men på ett ungefär behövs:


•En färsk hummer (finns ju fryst även)
•Kräftstjärtar
•Citron
•hummerfond
•vitt vin
•grädde
•lök
•chili
•färsk persilja 
•parmesan
•tomatpuré 
•pasta (vi körde en tjockare variant från Barilla som hette Bucatini).

Nu blir det gröt, ärtsoppa på tub och fiskbullar ett par veckor.

Kommentera här: