Matfrågan

Det här med mat för en bebis. Ja det känns som en hel vetenskap i sig. Helamma barnet tills det är halvåret minst är rekommendationerna. OM man nu kan/vill amma vill säga. Men sen då? Från att ha en enda "rätt" som liksom innehåller allt till att då komponera ihop en egen sådan är lättare sagt än gjort. Ersättning är ju en himla bra grej måste jag säga, som en livlina som alltid funkar men vad i herrans namn skall man ge en tandlös liten varelse som man inget hellre vill än att han skall få i sig det bästa av det bästa. Just nu så känns det som jag sta tvingar på C bröstet på kvällen för att jag intalar mig att han behöver få i sig det nyttiga som bröstmjölken ändå ger. Men han är verkligen superointresserad av att tutta. Mitt i natten går det an, men det tror jag bara har med trygghet att göra och inte maten i sig. 

Jag köpte i vilket fall en bok här om dagen och det räckte med att jag läste typ 20 sidor innan jag blev pepp på att laga egen mat till Cotten. (null)
Av alla de barnmatsburkar jag har köpt till C hittils så har jag nog slängt 2/3 av innehållet i dessa. Det känns så otroligt miljöovänligt, slöseri och oekonomiskt så framöver kommer jag försöka att alltid ha i alla fall lite egengjort hemma. Kommer dock inte sluta köpa burkar men det är verkligen inte jobbigt att koka några morötter, mixa med stavmixer och krydda med lite örter för att sedan frysa in i iskuber då och då. Kokade även potatis, lök och tomat och mixade ihop. Sen är det svårare med proteinet tycker jag för jag tänker inte direkt mixa kött med stavmixern. Tror det får bli grönsaker och lite fisk till en början nu för lilleman men nånstans känns det som att gröt, frukt och ersättning är hans huvudkost ett tag till. (null)
Fyra tärningar (morrot + broccoli) fick han i sig  här om dagen till en liten minimiddag, men sen då? En vetenskap är vad det är!
(null)

Kommentera här: