Att önska sig hållbart

Om 3,5 vecka fyller Cornelis år, om drygt två månader är det jul och där emellan skall jag ge mig på att fylla 30. Dessa högtider innebär, förutom en himla massa glädje, mys och kärlek även att gåvor skall delas ut. Det ÄR kul att ge och att få och det är något speciellt med att hitta den där perfekta klappen eller presenten. I år skall jag dock verkligen tänka igenom vad jag verkligen behöver och vill ha. Jag skall försöka tänka hållbart och långsiktigt och om det jag önskar mig faktiskt är något som jag kommer att gilla och som kommer att hålla även om ett par år. Sen är det såklart en annan sak med förbrukningsprylar men även där går det ju att tänka kvalité och miljövänligare.
 
När det kommer till Cornelis så är han fortfarande så liten att han bryr sig noll om vad han får eller inte får i present. Det kommer att komma en dag då han vill ha någon konstig, blinkande hundrobot som är kul i två timmar, men inte i år. I år tänker jag att Cornelis önskelista kommer att utgå ifrån att han egentligen inget behöver men att det han ändå får skall vara saker som han kommer att behöva det kommande året och att det faktiskt går att köpa även presenter på secondhand. Vissa leksaker, böcker och mjuktvättade tröjor kan till och med vara finare ibland med några år på nacken plus att det känns bättre i magen att veta, när han inte tycker det är kul att läsa den där boken längre, eller när två pusselbitar kastats ner i toaletten, eller när bodyn är tomatsåsgul efter tvätten, att det inte gör så mycket för man har inte bidragit till nykonsumtion och pengarna man spenderat kanske bara varit några tior.
 
Några helt nya saker som jag ändå tycker det känns värt att han önskar sig detta år är ett rejält regnställ som är fritt från gift och det hormonstörande ämnet PVC (som äldre regnställ kan göra). Och en bra ulltröja/jacka som håller i år och dar, kan ärvas eller säljas vidare och inte släpper ifrån sig små mikroplastpartiklar i tvättmaskinen likt fleece. Målarfärger och kritor tror jag även kan komma att bli poppis snart. En fin barnbutik "EcoSTHLM" som ligger på övervåningen i Skrapan inne på söder har tex giftfria kritor, fingerfärg och annat smått och gott i bra material.
 
Så en liten drömmig och inspirerande önskelista för C kommer här, med bland annat:
- Giftfritt regnställ från Reima
- Ulljacka från Disana
- Popcornbody från Villervalla i ekobomull
- Fingerfärg och kritor från EcoSTHLM
- Pekbok om Stockholm från EcoSTHLM
- Klassiska leksaksdjur från Schleich
- Orginalnappar från MAM, Cornelis trollar bort sina varje dag och det finns bara en enda sort han gillar.
- Resten är bara inspiration.
 


1 Morphar:

skriven

Men bilbanan då? Det är ju en Scalextric...

Svar: Tror två år är optimalt för den!
Emma Lindén Öhling

Kommentera här: