En lista om mat

Detta äter jag helst just nu:
Känns som att smaklökarna följer säsongen lite och nu när hösten gör sig påminnd så glömmer man lätt allt vad grillat heter och jag blir istället sugen på typ mustiga soppor med nybakat bröd.
 
Detta skulle jag aldrig äta även om jag blev bjuden:
Mycket skulle jag såklart bemöda mig med att äta upp om det bjöds men mat som smakar mint, brukar främst bli desserter, det kommer jag tyvärr inte få ner. Tex polkagrisglass. 
 
Favoritrestaurang:
Det varierar men tackar aldrig nej till en middag på Fandado i Hammarby sjöstad, Lilla Ego på Odenplan eller La Veccia Signora på Södermalm. 
 
Vardagslyx som finns i kylskåpet:
Vi har nästan alltid ägg från en gård i Karlskoga hemma. Inget märkvärdigt men känns lite lyxigt ändå att veta vart äggen kommer ifrån. 
 
I godispåsen:
Choklad och röda sega grejer, typ ferraribilar och råttor.
 
Godaste husmanskosten: 
Raggmunk med fläsk och lingonsylt! Stekta kroppkakor är inte heller dumt.

Min favoriträtt på julbordet:
På något sätt är det ju helheten som är kul med julbord då inget är superspexigt. Vi har ibland kräftot på julbordet vilket absolut är en favorit men traditionsmässigt måste jag nog ändå säga vörtbröd med lite senap och julskinka.
 
Ett matminne från någon resa:
Första gången i Thailand med familjen, vi hittade ett litet hål i väggen bakom hotellet som vi kallde "hos Tanten". Vi åt inget märkvärdigare än fried rice vith chicken men jag minns att det kändes så spännadne att röra sig från hotellet och sitta där på en bakgata och äta "riktig thaimat".
 
Detta måste alltid finnas i kylskåpet/skafferiet: 
Parmesan! All mat blir typ godare med parmesan.
 
Om det blir hämtmat/snabbmat: 
En kebabpizza om man är i Jönköping, Pad Thai om det är i Stockholm.
 
Om jag fick önska att äta en sak igen som jag ätit på en restaurang tidigare:
Chokladdesserten på Le Colimacon i Paris när vi var där första gången, en chokladfondant med kolasås som jag fortfarande kan dagdrömma om.
 
Roligaste matminnet:
När vi var i Paris andra gången och skulle äta dessert på samama ställe som ovan nämnda chokladdessert och Nicklas fick in sallad till sina dessertostar. 
 
 
En lifesaver om middagen måste gå snabbt snabbt snabbt:
Fiskbullar i hummersås. 15kr, räcker till två pers och värms snabbt i micron. Ypperligt även att mosa till svultet barn som vill ha mat NU. (Klart bättre med potatis till om man har tid att koka detta)
 
Om jag får oväntat middagsbesök så bjuder jag på:
En pasta med tomatsås. Vi brukar ändå oftast ha pasta, krossade tomater och parmesan hemma. Ingen finmiddag men det funkar. 
 
Bildkällor HÄR.
 

Kommentera här: