Lördag, soligt över Södermalm och bostäder

(null)
God morgon. Lördag och sovmorgon för mig vilket liksom inte kan innebära en dålig start på dagen. Sen att jag inte kunde förmå mig att ligga kvar längre än till 8.30 för att jag hörde C och N ute i soffan skrattandes det är ju mitt egna fel.
Solen skiner och det ser sådär krispigt ut ute, ingen "stormen Jan" här inte. Jag blir så glad varje gång jag vaknar och blickar ut över Södermalms hustak dagar som denna. Allt känns så enkelt och lättilgängligt och jag målar upp i huvudet hur den lediga dagen skall te sig. Skrutta runt hemma i lugnt tempo, låta C sova sin förmiddagslur (vilken känns omöjlig att ta bort i dagsläget så hur han skall kunna sova en gång om dagen framöver är just nu ett frågetecken), dricka kaffe, kika på nyhetsmorgon och sedan promenera in till Södermalm och se över utbudet på loppisarna, slutspurten på julrean och kanske stanna till för en fika nån stans. Just en sån här oplanerad dag var längesedan vi hade så det känns lyxigt. 

Samtidigt som jag verkligen ÄLSKAR att bo här så puttrar ett sug inom mig att vidareutveckla vår boendeform. Men det är också så himla läskigt för jag vet inte om jag verkligen vill flytta på riktigt eller om det bar är bilden av att ha en ny plats att inreda, ta hand om och göra till vår som lockar. Vetskapen om att vi, vid en eventuell flytt, kommer hamna en bit utanför stan och bil kommer krävas och att det kan komma att ta en stund att ta sig till city gör ju att man tänker både en och två gånger. Men samtidigt behöver jag ha en liten trädgård i mitt liv, behöver kunna få släppa ut C genom altandörren för att få springa av sig och jag behöver få ha ett extrarum att ta emot gäster i. 

Igår tittade jag på följande objekt:
Högmora, Huddinge/Farsta, ett parhus med enorm terass.  Just detta projekt är slutsålt men ryktet säger att det är på gång ett liknande projekt i samma stil vilket jag håller mig uppdaterad på. Utifrån vad priserna låg på för detta projekt så hade vi haft råd med ett sånt här hem, strax under fem miljoner. Drömmen att även få någon man känner som granne.
Detta projekt är ännu inte byggt än och kommer nog bli dyrare än vi har råd med, men ett parhus i Tyresö med utsikt över vatten hade man ju kunnat vara okej med.
Dessa parhus finns upprättade, även dessa i Högmora, lite mindre hus kring 115kvm men med naturtomter vilket känns lockande då det oftast annars är små anlagda täppor som kommer med nyproduktioner. En sån här bostad skulle till och med innebära ett lägre pris än vad vi köpte vår lägenhet för.

Sen kan man ju alltid kika på skokartonger, som ligger något närmre stan men som är väldigt små bostäder med inredda källare där det är lite renoveringar som behöver göras. Priset är även, trots renovering och sparsmakade kvadrat, i överkant för vad vi tänker. Här och här.
 
Nähe, om man skulle försöka införliva den där visionen om promenad in till stan idag då. Eller så fortsätter jag bara ligga här i soffan ett tag till och njuter av egentid då både C och N tog förmddagslur. 

Kommentera här: