Ett hållbart löfte

Jag brukar inte ha något direkt nyårslöfte, så himla stressande att både komma på och sen försöka leva upp till men nu känner jag att det är på tiden. Egntligen är det inget löfte för det nya året utan mer som ett löfte för framtiden generellt. Den senaste tiden har frågan om hållbarhet lyfts mycket mer än jag upplevt tidigare, både på sociala medier, nyhetsrapportering och inte minst "årets julklapp", det delas tips och trix om hur man på ett personligt plan kan bidra till en hållbarare livsstil. Man kan ju antingen gå all in och bestämma sig för att aldrig flyga mer eller endast äta vegansk kost men där känner jag TYVÄRR (får man väl ändå säga) att jag inte kommer att kunna hamna utifrån det arbete jag och Nicklas har. Men alla kan göra något och det känns om inte annat väldigt viktigt att ge Cornelis bilden av ett sätt att leva som faller sig naturligt även utan en massa matsvinn/överkonsumtion/specialprodukter med onödigt mycket kemikalier och gojs i. 
 
Jag är nybörjare delux men här följer ett gäng punkter som jag skall lova mig själv att implementera i min, Nicklas och Cornelis vardag!
  • Sopsortera så mycket det bara går och bli ännu bättre på att sortera kompostavfall.
  • Köpa ekologiskt och närodlat i den mån vi har råd med och som känns rimligt. Enligt naturskyddsföreningen så är de viktigaste sakerna att byta ut till ekologiskt: banan, kaffe, vindruvor, kött, mejeri, lök och potatis så en kan ju börja där.
  • Ta tillvara på mat, dvs bli bättre på att koka soppa på en spik och inte kasta rester.
  • Äta minst två lagade vegetariska maträtter i veckan. Här handlar det främst om att LÄRA SIG nya rätter. Måga rätter slinker köttet med av bara farten även om en ärtsoppa blir lika god även utan fläsk. 
  • Sluta helt med sköljmedel, vi använder aldrig på Cornelis grejer så varför ha till oss själva? Kommer att göra eget på ättika och doftolja att ha i dem maskiner som man ändå vill ha lite doft på.
  • Minska på engångsartiklar. Tex köpa flergångsfilter till kaffebryggaren, termomugg istället för pappersmuggar till kaffet, bli bättre på att använda tygtrasor istället för papperslappar till Cornelis på skötbordet. 
  • Plastbanta i den takt våra köksredskap tex behöver bytas. Trä och metall håller bättre i längden och släpper inte ifrån sig massa äckelpäckel vid stekning så fler redaskap i det materialet. Detta kräver även byte av stekpannor från teflon till gjutjärn och rostfritt stål. Även införskaffa fler matlådor i glas.
  • Fortsätta att köpa begagnat i klädväg och om inte iaf verkligen tänka igenom köpet och satsa på bättre material.
 
1 Anonym:

skriven

Din gamla gunga är slängd så därför fick C en NY! Men träden den hänger i är desamma så på sätt bidrar även jag till återanvändning...

Kommentera här: