Lunginflammation

Det började med 40 graders feber i lördags natt, 41 i söndags och när det under måndagskvällen visade 42 på termometern så drog vi in till akuten. Cornelis har ju haft en tendens att få lite högre temp när han blir förkyld så vi tänkte ju att så var fallet även nu. Men 42 skojar man inte bort
På akuten ville de dock inget göra "det är ju bara feber" vilket visserligen var sant men så här i efterhand fattar jag inte hur de inte kunde förmått sig att ta en sänka iaf. Men men, vi blev hemskickade med direktiv att uppsöka vårdcentral dagen därpå. 
Sagt och gjort, tisdag morgon ringer jag VC i Stureby där Cornelis är skriven men husläkaren var på konferens och jag hänvisades att kontakta en annan läkare, samma läkare som skrev ut pencillin till C för ett par veckor sedan mot öroninflammation trots att man inte ska göra det i första taget. Så jag valde att ringa Alva barnklinik vid Medborgarplatsen ist. Smart drag då de direkt gav oss tid och väl på plats så blev vi så bra omhändertagna.
Cornelis var vid det här laget helt slut och halvlåg i min famn under hela besöket och gjorde knappt ett knysst från sig.
Sänkan visade väldigt höga siffror och det fanns ingen tvekan på att det fanns infektion i kroppen. Världens lugnaste läkare förklarade att vi nu skulle ta det lugnt, sätta oss på tunnelbanan och åka till odenplan för att få röntga Cornelis lungor. Därefter tyckte han att vi skulle ta en lunch i lugn och ro medan han tittade på resultatet innan vi kom tillbaka till honom på Medis. 

Snabbt gick det, gröna linjen t.o.r Medis - Odenplan, röntgen, plikttrogen fikapaus och resultat på 2h. Röntgen var en skrikfest men gick på några minuter och vi gick före alla i kön. Så otroligt tacksam för denna service vi har i detta land med sjukvård. "Gratis" till och med. Inser i efterhand att vi aldrig fått ett svar efter två timmar om vi stannat kvar på akuten kvällen innan så jag böjer mig för rådet att vi skulle åka hem. 
Två veckor med pencillin nu och Cornelis var redan idag lite piggare! Bara hålla tummarna att det fortsätter så! 


Kommentera här: